NAMA JAWATANKUASA : MAJLIS PENGURUSAN RISIKO STRATEGIK UNIVERSITI

 

1.0       Punca Kuasa

            1.1       Mesyuarat Lembaga Pengarah UiTM ke-149 bertarikh 18 Disember 2015

 

2.0       Penubuhan Jawatankuasa

             2.1       Tarikh/Tahun Penubuhan

                       2015

             2.2       Tempoh Lantikan

                       2 Tahun

             2.3 Kuasa melantik jawatankuasa /ahli

                        1.  Lantikan Pengerusi dan Setiausaha oleh Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti;dan

                        2. Lantikan Ahli oleh Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti (LPU)

 

4.0       Keanggotaan

            4.1       Keahlian di UiTM Shah Alam (Jawatankuasa Induk)

                       Pengerusi         :    Ahli Lembaga Pengarah Universiti yang dilantik    

                       Ahli                  :    i)  Tiga (3) Ahli Lembaga Pengarah Universiti yang dilantik Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti.

                                                  

                      Ahli Turut Hadir  :  i) Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa)

                                                   ii) Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar)

                                                   iii)Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi)

                                                   iv) Timbalan Naib Canselor (Jaringan Industri, Masyarakat dan Alumni)

                                                    v) Timbalan Naib Canselor (Pembangunan)

                                                    vi) Pendaftar

                                                   vii) Bendahari

                                                   viii) Penasihat Undang-Undang

                      Setiausaha I      :     Pengarah, Unit Pengurusan Risiko 

                      Setiausaha II     :     Timbalan Pendaftar / Penolong Pendaftar Kanan / Penolong Pendaftar 

                      Sekretariat        :     Unit Pengurusan Risiko 

           4.3       Kekerapan Mesyuarat/Pertemuan

                      Sekurang-kurangnya dua (2) kali setahun

           4.4       Kehadiran Minimum Mesyuarat

                      Sekurang-kurang tiga (3) ahli hadir  (termasuk Pengerusi)

 

5.0       Fungsi dan Bidang Kuasa

1. Meluluskan tahap toleransi risiko

2. Mengesahkan dasar atau pindaan dasar-dasar berikut :

  1. Dasar dan Mekanisma Pengurusan Risiko Universiti
  2. Dasar dan Mekanisma Pengurusan Risiko Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
  3. Dasar dan Mekanisma Pengurusan Risiko Keselamatan Pelindungan (Keselamatan ICT, Fizikal, Rekod dan Peribadi)
  4. Dasar dan Mekanisma Pengurusan Krisis

3. Mengesahkan keputusan daripada jawatankuasa berkaitan pengurusan risiko dan krisis di Tier Operasi berkaitan isu-isu berikut:

  1. Pengurusan Risiko berimpak tinggi
  2. Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan
  3. Keselamatan Rekod
  4. Keselamatan ICT
  5. Keselamatan Fizikal
  6. Keselamatan Peribadi
  7. Pengurusan Bencana

 

6.0       Dokumen Rujukan Utama

          6.1       Pekeliling dan Surat Pekeliling Jabatan Perdana Menteri - Garis Panduan Bagi Mempertingkatkan Tadbir Urus Dalam Sektor Awam – PM(S)17479/13 Jld. 4 ;  9 Mac 2007

          6.2      Minit Mesyuarat Lembaga Pengarah UiTM ke-138 bertarikh 29 November 2013

          6.3      Arahan Dasar dan Mekanisma Pengurusan Risiko Universiti, Unit Pengurusan Risiko (2014)

          6.4      Risk Management Guidelines (ISO 31000:2018)

          6.5      Dokumen Kod Tadbir Urus Terbaik Universiti (UGGI), Jabatan Pengajian Tinggi, Kementerian Pengajian Tinggi; 2011      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LAMAN AKSES SISTEM E-RMS

Pautan akses sistem ke e-RMS UiTM:

https://erms.uitm.edu.my/

ADUAN BERKAITAN SISTEM E-RMS

Untuk sebarang aduan berkaitan dengan sistem e-RMS,
sila klik ke pautan berikut : 

https://units.uitm.edu.my/

 

© 2024 UNIT PENGURUSAN RISIKO, UITM. HAKCIPTA TERPELIHARA